Archiveren van e-mail en chatberichten

In onze digitale wereld is het archiveren van e-mails, chatberichten en andere moderne informatie cruciaal voor transparantie en verantwoording binnen overheidsorganisaties. Deze opleiding biedt je de kennis om deze taken effectief uit te voeren, met praktische voorbeelden en actuele casussen.

Toegang tot 45+ e-learnings

Voor en door informatieprofessionals

Online en klassikaal

logo archipel

Innovatief leerplatform

Effectief archiveren van e-mail en chatberichten

Onze wereld wordt steeds digitaler en de hoeveelheid informatie groeit exponentieel. E-mails, chatberichten, websites, sms’jes, nieuwsapps en sociale media vormen een cruciaal onderdeel van de communicatie binnen (overheids)organisaties. Het correct archiveren van deze moderne informatie is niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook essentieel voor transparantie, verantwoording en historisch onderzoek.

Medewerkers stuiten in de praktijk vaak op vragen en problemen met betrekking tot:

  • Het herkennen van relevante informatie die gearchiveerd moet worden.
  • Hoe vaak en hoe lang deze informatie bewaard moet blijven.
  • De methoden voor archivering (bijv. exports, printscreens, API’s, programma’s).
  • Waar deze informatie moet worden opgeslagen.

Deze thema-opleiding biedt je de kennis en praktische vaardigheden die je nodig hebt om e-mails en chatberichten te archiveren. Door je eigen casus te gebruiken combineer je leren met het werken in je eigen praktijk. Je kunt na de thema-opleiding binnen jouw organisatie direct voortborduren op de resultaten!

Versterk je competenties

Met een combinatie van online en interactieve trainingen én persoonlijke begeleiding bieden we je de middelen om je competenties te versterken. Op deze manier lever jij een optimale bijdrage aan een sterke en betrouwbare informatiehuishouding van jouw organisatie.

Na het volgen van de thema-opleiding:

Begrijp je de selectiebeslissingen.

Kun je analyseren hoe jouw organisatie scoort.

Kun je een onderbouwd advies geven.

Kun je de handreikingen van het nationaal archief toepassen.

Voor wie?

De training is geschikt voor informatieprofessionals, archiefmedewerkers en functioneel beheerders op operationeel/tactisch niveau bij overheidsorganisaties.

Vereiste voorkennis

  • Minimaal 3 jaar ervaring in het vakgebied informatie- en archiefbeheer.
  • Affiniteit met digitaal beheer en archiveren.
  • Bekendheid met selectiecriteria (selectielijsten).
  • Ervaring met Office365.
  • Goede communicatieve vaardigheden.
  • Goede schrijfvaardigheden.

Trainer

Ronald Postma, consultant informatiemanagement

De kosten

Deelname aan de thema-opleiding is €895,- per deelnemer. Lid van de Doxis Academie of het Doxis Kennisnetwerk? Dan krijg je 10% korting.
De groepsgrootte is maximaal 12 deelnemers.

Data en locaties

Training 1: archiveren van e-mail en chatberichten

Wanneer: wordt gepland
Locatie: BCN Utrecht Centraal, Catharijnesingel 48, 3511 GC Utrecht (Hoog Catharijne)

Training 2: van meten naar verbeteren

Wanneer: wordt gepland
Locatie: BCN Utrecht Centraal, Catharijnesingel 48, 3511 GC Utrecht (Hoog Catharijne)

Dit zijn de onderdelen van de thema-opleiding:

1

Persoonlijke intake

Tijdens de persoonlijke intake met de trainer of studiebegeleider breng je jouw doelen en behoeften voor de opleiding in kaart en krijg je inzicht in je dagelijkse uitdagingen.
2

Quicklearning

De quicklearning bestaat uit twee video’s die je volgt wanneer het jou uitkomt! Eén video gaat in op het archiveren van chatberichten en de andere over het archiveren van e-mail.
3

E-learnings

Deze thema-opleiding bevat e-learnings die je volgt wanneer het jou uitkomt! Het is prettig wanneer je al enige kennis over selectielijsten hebt. Is het al wat weggezakt? Ook geen probleem! Dan volg je onze e-learning over de basisbeginselen van selectielijsten volgen. Ook deze staat voor je klaar in de online omgeving van de Doxis Academie.

4

Training 1 – archiveren van e-mail en chatberichten

In de eerste training gaan we in op het archiveren van e-mail en chatberichten en wissel je daarover kennis uit met andere deelnemers. Daarnaast krijg je handvatten voor de komende weken om aan de slag te gaan in jouw organisatie!

5

Training 2 – van meten naar verbeteren​

In deze training blikken we terug op de afgelopen weken, We laten je zien hoe je komt tot resultaten en bereiden je voor om de laatste weken te werken aan het advies voor jouw organisatie.

6

Praktijkopdrachten

De hele opleiding staat in het teken van jouw organisatie adviseren op het gebied van archivering van e-mail- en chatberichten. Hiervoor ga je in gesprek met professionals in en buiten jouw organisatie en kom je tot handvaten voor jouw organisatie.

7

Adviesrapport

Tijdens de opleiding ontvang je een sjabloon voor een adviesrapport, dat je geleidelijk aanvult. We bespreken de onderdelen van een adviesrapport, maar het doel van de opleiding is niet om een volledig rapport te schrijven. We behandelen de verschillende aspecten van het adviseren.

8

Certificaat

De thema-opleiding sluit je af met een certificaat. Een mooie afronding van jouw leerervaring.

Heb je vragen? Neem dan contact met ons op!

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend de uitdaging van jouw organisatie aan ons voorleggen? Neem contact met ons op!

Onze thema-opleidingen

Met onze unieke thema-opleidingen richten we op specifieke onderwerpen, vraagstukken of thema’s uit ons vakgebied.

Leergang informatiemanagement

Krijg de basis van informatiemanagement volledig in de vingers. We nemen je mee door de basis van ons prachtige vakgebied.